جهل، ناآگاهی و حتی بدتر از آن کمبود اطلاعات ریشه و عامل بسیاری از مشکلات و ترس های ما در دوران بارداری است. به همین دلیل تیم ماترشو با جمع آوری نکات مفید در محتوا و اپلیکیشن بارداری ماترشو سعی در رفع نگرانی های شما و خانواده تان در دوران بارداری دارد. به یاد داشته باشید که دانش بیشتر ترس را در زندگی از بین می برد. پس هرگز این جمله را باور نکنید که جهل آرامش است زیرا جهل عواقب بی شماری دارد که گاهی قابل جبران نیست.


قبل از بارداری

بارداری نیاز به احتیاط و آمادگی دارد. با رعایت نکات احتیاطی قبل از بارداری می توانید برای شروع یک بارداری سالم آماده شوید و با یک برنامه ریزی دقیق، ساده و واضح که باید رعایت کنید، می توانید با اطمینان بیشتری صاحب فرزند شوید.


آمادگی برای بارداری

بارداری سالم نیاز به آمادگی مناسب قبل از لقاح دارد. با مراقبت و آمادگی برای بارداری می توانید وضعیت سلامتی خود را مشخص کنید و با افزایش دانش خود در مورد زمان مناسب برای بارداری و شناخت علائم تخمک گذاری، شانس باردار شدن خود را افزایش دهید.



مراقبت قبل از لقاح

بارداری به بدنی سالم و متناسب نیاز دارد. مراقبت های قبل از بارداری به مادر کمک می کند تا قبل از بارداری از سلامت و قدرت بدن خود آگاه شود. پزشک با انجام آزمایشات و آزمایشات لازم وضعیت سلامتی شما را بررسی می کند و مکمل های مورد نیاز شما را نیز تجویز می کند. علاوه بر این، داشتن رژیم غذایی مناسب، نگران نباشید، ورزش قبل از بارداری و ترک سیگار قبل از بارداری می تواند باروری مادران را افزایش دهد و از سلامت مادر و نوزاد در دوران بارداری مراقبت کند.

عقیمی

مدت زمان بین تلاش برای باردار شدن و لقاح برای افراد مختلف بسته به سن، تناسب اندام و سبک زندگی متفاوت است. ناباروری علل و دلایل مختلفی دارد که مربوط به مردان، زنان یا هر دو است. در فرآیند تست ناباروری، پس از ملاقات با پزشک متخصص، آزمایش های ناباروری درخواست می شود که در هر یک از این آزمایشات وضعیت باروری زنان و مردان شرح داده می شود.

درمان‌های پزشکی بسیار و باکیفیتی در ایران وجود دارد، اما انتخاب درمان مناسب به سن شما و شرایط همسرتان و علل ناباروری بستگی دارد. همچنین قبل از انتخاب گزینه درمانی، خوب است از هزینه درمان ناباروری نیز مطلع شوید.


حمل

مادر شدن با شروع تغییرات بارداری آغاز می شود. شاید بسیاری از خانم ها نگران این دوران باشند، اما با آگاهی کافی از شرایط بهداشتی دوران بارداری و توجه به سبک زندگی سالم، می توانید بارداری راحت را تجربه کنید و در نهایت شاهد تولد یک نوزاد سالم باشید.


مراقبت از بارداری

مراقبت های دوران بارداری به سلامت مادر و کودک در دوران بارداری و بعد از آن کمک می کند. معاینات قبل از تولد برای بارداری سالم و طبیعی مهم است. زمانی که به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید، وضعیت شما در دوران بارداری بهتر می شود، اما باید اطلاعات کافی در مورد خودمراقبتی داشته باشید.

جدای از این موارد، افزایش وزن مادر در دوران بارداری رشد مناسبی برای سلامت جنین و زنان است و برای هر زنی با توجه به ویژگی های ظاهری و سبک زندگی قبل از بارداری متفاوت خواهد بود.

تقویم بارداری هفته به هفته

پاسخ به بارداری شما گاهی اوقات مثبت است. علائم و نشانه های بارداری قابل مشاهده است و زمان آن فرا رسیده است که مادر باردار تغییرات بدن خود و رشد نوزاد را بهتر درک کند. با افزایش چک ها، معاینات سونوگرافی و مراقبت های لازم هر هفته می توانید هفته به هفته از بارداری خود و مراحل رشد کودک خود مطلع شوید و به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشید. و حاملگی سالم زندگی و سیر مطلوب آن.


سه ماه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری شما در واقع آغاز شکل گیری و رشد جنین شما خواهد بود. با اطلاع از مراحل و چگونگی رشد جنین از هفته چهارم تا چهلمین هفته رشد و بلوغ نوزاد خود می توانید اطلاعات دقیق تری در مورد تغییراتی که در این سه ماه در بدن مادر ایجاد می شود به دست آورید. از هفته چهارم تا هفته سیزدهم بارداری با معاینات مورد نیاز در سه ماهه اول بارداری بیشتر آشنا شوید. همچنین می توانید تمام هفته های بارداری و نحوه رشد جنین خود را با تصاویر بدانید و حقایق مهمی را در مورد این موضوع با برنامه بارداری ما برای مادر بخوانید.


سه ماهه دوم بارداری

از هفته چهاردهم تا هفته بیست و هفتم بارداری، سه ماهه دوم بارداری نامیده می شود. روند تغییرات در بدن مادر در سه ماهه دوم بارداری آشکارتر می شود. اندام های بدن نوزاد در حال رشد است و تا پایان سه ماهه دوم، صدای مادرش را خواهد شنید. علاوه بر شناخت مرحله به مرحله روند رشد جنین و تغییرات در بدن مادر، توجه به عوارض بارداری، پیروی از سبک زندگی سالم و انجام معاینات و آزمایشات لازم برای بارداری طبیعی و سالم ضروری است.

سه ماهه سوم بارداری

با شروع سه ماهه سوم که شامل هفته 28 بارداری و تا هفته 40 بارداری می شود، تغییرات بدن مادر به وضوح مشخص می شود و رشد نوزاد کاملتر می شود. با نزدیک شدن به موعد مقرر، با کسب اطلاعات در مورد رشد کودک در سه ماه آخر بارداری و با توجه بیشتر به تغییرات و علائم بدن و همچنین مراقبت از خود، می توانید با علائم غیرعادی آشنا شوید. مراقبت های پزشکی و درمان لازم را دریافت کنید.


عوارض شایع بارداری

در دوران بارداری مشکلات و اختلالاتی همراه با تغییرات جسمی و روانی در زن باردار به وجود می آید. عوارض شایع بارداری شامل عوارض جسمی مانند کمردرد در دوران بارداری و عوارض روحی مانند اختلالات خلقی و اختلالات خواب است. با آگاهی از این عوارض و استفاده از راهکارهای مناسب برای رفع آنها می توانید از شدت این عوارض در دوران بارداری بکاهید.


بارداری پر خطر

بارداری پرخطر به معنای وجود بیماری ها، عوارض جدی و مشکلاتی است که می تواند منجر به سقط جنین شود. برخی از عوارض بارداری شرایط پیچیده و خطرناکی را ایجاد می کند که بر سلامت مادر و نوزاد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، فشار خون بارداری، پره اکلامپسی و خونریزی واژینال می تواند از عوامل زایمان زودرس باشد.

بیماری های مختلف در دوران بارداری می تواند سلامت مادر و جنین را در شرایط خطرناکی قرار دهد. دانستن بیماری های عفونی و نحوه پیشگیری از آنها اطلاعات بیشتری در مورد نحوه مقابله با چنین خطراتی به شما می دهد. آشنایی با برخی بیماری های زمینه ای مانند تیروئید و دیابت برای کنترل و درمان بهتر این بیماری ها بی تاثیر نخواهد بود.


تغذیه دوران بارداری

ترکیب تغذیه و ورزش جزء کلیدی یک سبک زندگی سالم در دوران بارداری است. علاوه بر مشورت با پزشک، شناخت مواد غذایی سالم مورد نیاز مادر، مکمل ها و پرهیز از مواد غذایی در دوران بارداری، می توانید الگوی مناسبی را برای تغذیه بارداری خود در نظر بگیرید و اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه مصرف مایعات و چای به دست آورید.


زیبایی و تناسب اندام در دوران بارداری

دانستن ورزش های مناسب در دوران بارداری و تناسب اندام نیز به طور مستقیم بر سلامت شما تأثیر می گذارد. ورزش مداوم و متعادل در دوران بارداری، دانستن ورزش برای کاهش درد و دانستن تاثیر تقویت عضلات شکم، عضلات پشت و عضلات لگن می تواند تاثیر بسزایی در وضعیت جسمی و روحی شما در دوران بارداری و بعد از آن داشته باشد.تولد. البته نباید فراموش کنید که توجه به ممنوعیت های ورزشی در دوران بارداری نیز برای حفظ سلامت خود و نوزادتان ضروری است.

علاوه بر تغذیه مناسب و ورزش، بهتر است به مراقبت از پوست و مو در دوران بارداری نیز توجه شود، زیرا تغییر وضعیت پوست و موی خانم ها بخشی از تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری است و همچنین روشی مناسب برای محافظت از زیبایی و سلامت پوست از نظر ذهنی بسیار مهم است. برای این کار مراقبت از پوست، آشنایی با محصولات آرایشی مناسب، مراقبت از ناخن ها و رفع موهای زائد ضروری است.


وضعیت اشتغال در دوران بارداری

مشکلات ناشی از کار در دوران بارداری بسیاری از زنان شاغل را نگران می کند. در این دوره مشاغل و جنبه های اجتماعی زندگی زنان با تغییراتی همراه خواهد بود. این تغییرات ناشی از مشکلات جسمی و روانی در این دوران می تواند مادران شاغل را خسته و تحریک پذیر کند یا در محیط کار با مشکل مواجه شود. توجه به سلامت جسمانی و مدیریت چالش های محیط کار باعث می شود احساس بهتری نسبت به شغل خود داشته باشید. همچنین از تاثیر محیط های کاری مضر و قوانین کاری در دوران بارداری مانند مرخصی زایمان آگاه باشید و به سلامت خود و فرزندان آینده خود توجه بیشتری داشته باشید.


رابطه جنسی در دوران بارداری

آمیزش در دوران بارداری علاوه بر حفظ سلامت مادر و جنین می تواند نیازهای عاطفی و جنسی زوجین را برطرف کند. زندگی جنسی شما ممکن است در دوران بارداری تغییر کند، اما با افزایش اطلاعات در مورد رابطه جنسی در دوران بارداری، ممنوعیت های جنسی و برخی تغییرات در زندگی جنسی مردان پس از پدر شدن، نگرانی شما کاهش می یابد.


تولد

با نزدیک شدن به ماه های آخر بارداری، بزرگترین چالش شما انتخاب روش صحیح زایمان و زایمان خواهد بود. زایمان راحت نیاز به دانش از پیش تعیین شده دارد. بنابراین با یادگیری و آگاهی از زایمان طبیعی و سزارین و همچنین آگاهی از مشکلاتی که در حین زایمان و برنامه ریزی صحیح ممکن است به وجود بیاید، می توان با تولد کودک مواجه شد.


زایمان طبیعی

زایمان طبیعی قدیمی ترین روش زایمان سزارین است که تأثیر مطلوبی بر بهبودی سریع مادر و رشد خوب و سلامت نوزاد دارد. با دانستن علائم شروع زایمان اطلاعات دقیقی در مورد زایمان خواهید داشت. همچنین، یادگیری در مورد روند طبیعی زایمان می تواند به شما در درک بهتر و آمادگی برای تسکین درد در حین زایمان کمک کند.


سزارین

امروزه تمایل به زایمان سزارین بدون هیچ دلیل پزشکی در بین زنان باردار رایج شده است، اما اکثر پزشکان اصرار دارند که از سزارین به جز در موارد فوری خودداری کنند، اگرچه گاهی سزارین با در نظر گرفتن شرایط زنان باردار، انتخاب مناسبی برای زایمان است. و سلامتی آنها فرزندان..

همچنین، حتی اگر قصد بچه دار شدن دارید، باز هم می توانید طبق ارزیابی پزشک، نوزاد خود را با سزارین به دنیا بیاورید. بنابراین بهتر است مزایا و معایب این روش را نسبت به زایمان، نحوه انجام سزارین، روند بهبودی پس از جراحی و بهبود زخم ها بدانیم.


مشکلات زایمان

اگر سلامت جسمانی زنان باردار و وضعیت جنین را در نظر بگیرید، گاهی اوقات احتمال بروز مشکلات زایمان برای مادر و کودک وجود دارد. بنابراین بهتر است نسبت به مشکلاتی مانند طولانی شدن روند زایمان آگاهی بیشتری داشته باشید، در مورد زایمان زودرس نوزاد نکاتی را به دست آورید و راه حل های مناسبی برای رفع مشکلاتی مانند افسردگی پس از زایمان در نظر بگیرید.



بعد از تولد

دانستن نکات اصلی روز پس از زایمان برای هر مادری و حتی پدری ضروری است. داشتن آگاهی کافی از دانش فعلی مرتبط با سلامت مادر پس از زایمان و کسب اطلاعات کافی در مورد شیوه صحیح زندگی، در بهبودی بهتر و مراقبت های پس از زایمان، تغذیه پس از زایمان، زیبایی و تناسب اندام پس از زایمان، روابط و فعالیت های اجتماعی پس از زایمان و کار، نحوه تغذیه نوزاد با شیر مادر، مشکلات شیردهی و عوارض شیردهی می تواند نقش مهمی در بازگشت به زندگی سالم داشته باشد.
 

مطالعه مقاله کامل: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-زنان-و-زایمان-در-شیراز