تعریف کلمه دیکتوم چیست؟

2- اهمیت کلام در فرهنگ بزرگ گفتار (دکتر انوری):

تلاوت، هنر خواندن یک شعر یا متن به شیوه ای آهنگین و پرشور است که بتواند در شنوندگان احساسی متناسب با مضمون شعر (شعر) یا نثر (متن) برانگیزد.

3- تعریف عبارت در فرهنگ لغت زبان فارسی (دکتر مهشید مشیری)

قطعه ای که با صدای رسا و آهنگ و حرکاتی متناسب با کلام اجرا می شود.

4- تعریف آیه در فرهنگ عمید

یک متن ادبی را با لحن و حال و هوای مناسب بخوانید که از معنی و مضمون خاص آن پشتیبانی کند.

5- تعریف یک عبارت در فرهنگ معین

مقاله را با صدای بلند و با حالتی چشمگیر بخوانید.

6- تعاریف اصطلاحات در فرهنگستان زبان و ادب فارسی

[هنر اجرا]. 1- شکلی از بیان و صدا در اجرای نمایش های معین تئاتر 2- اثری مستقل که توسط یک نفر اجرا می شود که معمولاً به صورت موسیقی و آواز اجرا می شود.

چه کسی تلاوت می کند یا می خواند؟

گوینده یا گوینده شخصی است که می تواند متن یا شعری را با لحن مناسب بخواند تا با استفاده از دستگاه های صوتی و تکنیک های ارسال، مخاطب را جذب و تحت تاثیر قرار دهد.

هدف از خواندن متن چیست؟

1- اثربخشی

اولین هدف از سخنرانی و تدریس تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است. این تأثیر به جلب توجه و ایجاد انگیزه در مخاطب برای اقدام مربوط می شود. برای تأثیرگذاری بر مخاطب، قاری یا قاری باید معنای شعر یا متن را به درستی به مخاطب منتقل کند.

2- انتقال صحیح معنا

در واقع انتقال صحیح معنا به گونه ای اتفاق می افتد که خواننده از متن یا شعر می فهمد و می فهمد باید به مخاطب منتقل شود. کسی که شروع به خواندن شعر یا متن می کند، معنایی را در مقابل معنای شعر یا متن می رساند.

مهم ترین موضوع برای آموزش تلفظ نیز به همین موضوع مربوط می شود. منظور از رساندن معنای صحیح، ایجاد تصویری صحیح و دقیق از محتوای شعر یا متن و رساندن تصاویر صحیح به مخاطب است.

3- تصویرسازی برای عموم

خواننده باید تصاویری را که از متن یا شعر گرفته است به مخاطب منتقل کند. در آموزش تلفظ به این کار لحن می گویند. بسیاری از کارشناسان ارتباطات گفتاری معتقدند که بیان معادل لحن است. اگرچه این یک اغراق جزئی است، اما حقیقت این است که تمام تکنیک های بیانی در خدمت لحن هستند.

چه مهارت هایی برای تولید مثل خوب لازم است؟

اساس تلاوت، مهارت بیان است. در واقع، مشتاقان تلاوت زیبا و حرفه ای، اولین گام در یادگیری تلاوت باید آشنایی با نقشه راه تکنیک تلفظ باشد.

تکنیک ها و مهارت های مورد نیاز برای موج سواری زیبا به شرح زیر است:

1- تولید صدا

مهمترین موارد در آموزش آواز به کیفیت صدا و تمرین آواز مربوط می شود. بدون صدای آموزش دیده و قدرتمند، دیکته کارایی خود را از دست می دهد. یک قاری حرفه ای باید بداند که چگونه صدای خود را تمرین کند و از ویژگی های آوازی استفاده کند تا حس درست را بر اساس متن یا موضوع شعر به مخاطب منتقل کند.

2- تنفس صحیح هنگام تلاوت

اساس تمرینات صوتی مبتنی بر تنفس صحیح دیافراگمی یا شکمی است. برای انجام تمرینات صوتی ابتدا باید تنفس دیافراگمی را قبل از تلاوت تمرین کنید. در نهایت می توان از تنفس دیافراگمی برای کنترل شدت، سرعت و نیروی ضربات هوا به تارهای صوتی استفاده کرد.

3- زبان و تلفظ نرم هجاها

یکی دیگر از مهارت هایی که در تلفظ و آموزش تلفظ اهمیت زیادی دارد، تلفظ صحیح، صحیح و صحیح هجاها، کلمات و عبارات حروف است. نکته مهم در مورد تلفظ صحیح این است که اگرچه تلفظ ربطی به کیفیت تولید صدا ندارد، اما آنهایی که تلفظی روان، واضح و روان دارند، صدای بهتری در نظر مخاطب دارند و شایسته، شایسته و قابل اعتمادتر به نظر می رسند. .

در تلفظ حروف چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

الف) شناخت انواع نویسه های حساس، نوک زبانی و پس زبانی

ب) درک انواع الیاف قطع و انقباض

ج) حروف آوایی و غیر آوایی شیراحمدی را بشناسید

د) جداسازی هجاها به میزان انرژی لازم برای تلفظ

- تلفظ صاف و واضح هجاها

یکی دیگر از مهارت های بسیار مهم، خواندن و تلاوت صحیح، صحیح و املای صحیح حروف، کلمات و جملات است. تمرینات تلفظ برای روان صحبت کردن موثر است. نکته مهم در تلفظ صحیح این است که اگرچه تلفظ ربطی به کیفیت صداگذاری ندارد، اما کسانی که آسان، کامل و بی نقص هستند در نظر مخاطب زیباتر به نظر می رسند و جزئی تر، باهوش تر و قابل اعتمادتر به نظر می رسند.
 

در تلفظ حروف باید به چه نکاتی توجه کرد:

الف) شناخت انواع حروف لبی، انواع حروف زبانی و پشتی

ب) شناخت انواع پرانتز و مخفف

ج) شناخت حروف آوایی و غیر آوایی

د) دسته بندی حروف بر اساس میزان انرژی مورد نیاز برای تلفظ کلمات

4- ثبات و قدرت در تلفظ

یک داستان نویس حرفه ای باید در هنگام خواندن شعر یا متن از انسجام و نیروی بیان کافی برخوردار باشد. معمولاً وقتی از افراد مبتدی می‌خواهید صحبت کنند، آنها هم صحبت می‌کنند.

ولوم همه چیز در مورد تغییر اندازه صدا است. گفتار قاطعانه با تنفس مناسب دیافراگمی، کنترل تنفس، تولید صدای مناسب، مفصل بندی مناسب و عضلات قوی زبان و لب مرتبط است.

5- اکسیداسیون

یکی از مهم ترین موضوعات در بحث بیانی، تاکید بر کلمه است. هنگام تلاوت و آموزش روخوانی باید توجه داشته باشید که برای خواندن شعر یا هر متنی متشکل از چند جمله، حتما جمله یا کلمه ای وجود خواهد داشت که اهمیت بیشتری داشته باشد و بار عاطفی و معنایی شعر یا متن را به دوش بکشد. . . بنابراین، این جمله یا این کلمه باید با تاکید بیشتری بیان شود، به عبارت دیگر، این جمله یا این کلمه باید بیشتر از جملات یا کلمات دیگر تاکید و تلفظ شود.

بدون قوانین و مقررات استرس و با تکنیک های بیان قوی و شدید، خواندن خوب غیر ممکن است.

6- درست گرفتن صدا.

لحن به معنای انتقال احساس است. در واقع راوی یا راوی نه تنها معنای متن یا شعر را منتقل می کند، بلکه احساس را به شنونده نیز منتقل می کند. لحن واقعاً تصویر را تغییر می دهد. بنابراین تصاویر برگرفته از متن مطالعه شده در فصل یا شعر باید به شکل اصلی به شنونده تحویل داده شود.

افراد مبتدی اغلب وقتی با متن یا شعری مواجه می شوند شروع به خواندن می کنند. اما کارشناس ابتدا معنای متن یا شعر را بررسی می کند و در واقع متن یا شعر را می گیرد.

Sin am fonn

1- لحن بر محتوا: لحن بر محتوا، لحن نمایش را به راوی منتقل می کند.

2- لحن كلمات و عبارات: لحن كلمات و عبارات ميزان صدا، سرعت گفتار، لهجه ها، مكث ها و سكوت را براي مخاطب تعيين مي كند.

3- لحن صدا: تصمیم بگیرید که قاری از چه نوع صدایی استفاده کند.

یک اصل مهم لحن.

اگر مخاطب ناسازگاری، ناهماهنگی و ناهماهنگی بین آنچه شما می گویید و آنچه احساس می کنید ببیند، احساسات شما را می پذیرد نه حرف های شما را.

چگونه شعر بگوییم؟

دیکته خوان برای خواندن دیکته ابتدا طبق دستورات قسمت قبل باید مراحل زیر را طی کند:

1- معنی متن یا آهنگ

2- تصاویر منطقی  سفارش دکلمه زهرا شیراحمدی برای جملات متنی یا سطرهای شعر بیابید یا بسازید

3- لحن را با محتوا، لحن با عبارات و لحن با صدا را شناسایی کنید

4- ترسیم نقشه تلاوت بر اساس سرعت، حجم، مکث و سکوت و تلفظ صحیح.

5- گرمایش صوتی

6- صدا را ضبط کنید و دوباره گوش کنید

7- اصلاح عیوب گفتار و اشکالات فنی

چگونه شعر بگوییم؟

مهمترین تمرین برای یادگیری تلاوت، شعر خوانی است. قطعاً اگر در مراحل ابتدایی از شعر نیمایی استفاده شود، می تواند تأثیرات بسزایی در لحن و سبک تلاوت ایجاد کند. دلیلش این است که شعر نئو نیمایی به زبان امروز ما بسیار نزدیک است و ریتم در آن رعایت نمی شود.

برخلاف شعرهای قدیمی که در آن ریتم و موسیقی وجود دارد، در بسیاری از موارد خواننده به جای انتقال حس و رسیدن به لحن مناسب، در ریتم شعر حرکت می کند و لحن را از دست می دهد.

برای اطلاع از نحوه تلفظ شعر باید به نکات زیر توجه کرد:

1- برای خواندن شعر ابتدا باید معنی تمام کلمات شعر را به طور کامل بررسی کنید.

2- در مرحله بعد به سراغ معنای آیات بروید. این اصل را در تلاوت فراموش نکنید که اگر قاری معنای آیه ای را متوجه نشد، آن را برای مخاطب تلاوت نکنید.

3- تفسیر و تحلیل شعر می تواند مفید باشد، اما فراموش نکنید، لحن تلاوت مربوط به تصویر شعر است نه تفسیر شعر. بنابراین به مبتدیان توصیه می کنم در مرحله ابتدایی آموزش روخوانی وارد تفسیر و تحلیل شعر نشوند، بلکه سعی کنند از طریق معانی کلمات و تصاویر شاعرانه به لحن مناسب برسند.

4- سعی کنید متن شعر را از منابع معتبر انتخاب کنید. دلیل این امر عرب بودن و نشانه تعارض در شعر است. نگاه کردن به علائم نگارشی کمک بزرگی به دریافت لحن جملات است. لحن تعجبی، لحن استفهامی، نقطه، کاما و سایر علائم نگارشی به سرعت، سرعت و حجم گفتار کمک می کند و به تشخیص سکوت و مکث کمک می کند.

5- سعی کنید میزان صدا، سرعت و واژگان هر جمله یا جملات را با علائم خاص مشخص کنید تا نقشه حفظ کامل شود.

6- در هنگام خواندن به حروف صدادار بلند و کوتاه توجه کنید و به تاکید مربوطه احترام بگذارید. به یاد داشته باشید که در شعر، مصوت های بلند (ا، ی، و) دو برابر مصوت های کوتاه (ا، ا، و) است.

7- شعر را بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و سعی کنید مطابق نقشه ای که کشیده اید بخوانید.

8- در نهایت دوباره به تلاوت خود گوش دهید و تلاوت شعر را با طرح تلاوت خود مطابقت دهید. اگر در هر فصلی مشکل فنی پیدا کردید، شعر را دوباره بخوانید و اشتباهات را اصلاح کنید.

چگونه متن را تلاوت کنیم؟

تمام نکات و مراحل ذکر شده در مورد متن شعر در متن متن نیز صادق است، اما در این مورد تفاوت هایی به شرح زیر وجود دارد:

1- همانطور که در شعر، استرس مصوت های بلند و کوتاه در متن احساس نمی شود. به عبارت دیگر، مصوت های بلند دو برابر مصوت های کوتاه نیستند.

2- هنگام خواندن متن، داستان مهمتر و مهمتر از شعر است. در متون خبری، داستان های کوتاه، حکایت ها و رمان ها، لحن دقیق و واضح برای انتقال دقیق داستان، تصاویر و شخصیت های داستانی ضروری است.

اما هر چیز دیگری که در خواندن شعر توضیح داده می شود در خواندن متن نیز صادق است. در واقع در خواندن ترانه های عاشقانه و دلنوشته ها کاملا به شعر نزدیک هستیم.